Management a ekonomika podniku (2381054)
Katedra: | ústav řízení a ekonomiky podniku (12138) |
Zkratka: | | Schválen: | 16.05.2001 |
Platí do: | ?? | Rozsah: | 2P+2C |
Semestr: | * | Kredity: | 4 |
Zakončení: | Z,ZK | Jazyk výuky: | CS |
Anotace
Předmět má posluchače strojní fakulty naučit základním ekonomickým východiskům nutným pro technické uvažování a pomoci pochopit základní vztahy mezi ekonomickými veličinami náklady - výnosy , výdaji - příjmy a dalšími základními ekonomickými pojmy. Cílem je, aby posluchači byli schopni s ekonomy v organizacích komunikovat. každý výrobek nebo služba je oceněna prodejní cenou a proto je nutné porozumět jednoduché kalkulaci nákladů na výrobky a služby. Každý technik se setká s reporty a má rozumět základní struktuře účetních výkazů. Jako budoucí řídící pracovník bude sestavovat a schvalovat provozní rozpočet. V oblasti managementu se naučí základním manažerským funkcím a a jejich obsahu. Dále si osvojí způsoby využití síťové analýzy v řízení projektů. Pro účely rozhodování se naučí aplikacím vícekriteriálního rozhodování. Seznámí se základy marketingu a strategického managementu.
Vyučující
doc. Ing. Theodor Beran Ph.D.
Letní 2024/2025
Ing. Vladimír Brdek Ph.D.
Letní 2024/2025
Ing. Štěpánka Uličná Ph.D.
Letní 2024/2025
Ing. Vladimír Brdek Ph.D.
Letní 2023/2024
Ing. Olga Heralová Ph.D., MBA
Letní 2023/2024
Ing. Štěpánka Uličná Ph.D.
Letní 2023/2024
Ing. Vladimír Brdek Ph.D.
Letní 2022/2023
Ing. Olga Heralová Ph.D., MBA
Letní 2022/2023
Ing. Štěpánka Uličná Ph.D.
Letní 2022/2023
Osnova
• Ekonomika podniku a základy mikroekonomie
• Náklady a výnosy, řízení nákladů
• Základní nákladové, výnosové i investiční propočty.
• Kalkulace nákladů na produkty.
• Základní podnikové výkazy a jejich manažerská interpretace.
• Finanční analýza podniku.
• Hodnocení investičních projektů.
• Řízení projektů-síťová analýza.
• Vícekriteriální rozhodování, vývoj managementu.
• Management, manažerské funkce.
• Vybrané kapitoly z marketingu pro strojaře.
• Vybrané kapitoly ze strategického managementu.
Osnova cvičení
1. Organizační. Způsob práce v kurzu. Pravidla práce před seminářem a na semináři.
2. Vybrané kapitoly z marketingu. Příklady k procvičení na postavení produktu na trhu, matice BCG a matice GE.
3. Příklady na procvičení na téma: Poptávková funkce, celkové výnosy.
4. Příklady na procvičení na téma: BEP - pochopení bodu zvratu.
5. Příklady na procvičení na téma: Přirážková kalkulace.
6. Příklady na procvičení na téma: Kalkulace pomocí HRS, příspěvek na úhradu.
7. Příklady na procvičení na téma: Rozpočet.
8. Závěrečný test z oblasti EKONOMIKA PODNIKU.
9. Příklady na procvičení na téma: Síťový graf a metoda CPM.
10. Příklady na procvičení na téma: Síťový graf a metoda CPM.
11. Příklady na procvičení na téma: Vícekriteriální rozhodování.
12. Příklady na procvičení na téma: Vícekriteriální rozhodování.
13. Závěrečný test z oblasti MANAGEMENT PODNIKU
Literatura
Studijní materiály
Povinná literatura pro přednášky:
1) BERAN, Theodor. Účetnictví v souvislostech: stručně a přehledně. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2024. ISBN 978-80-7380-943-0.
2)POPESKO, Boris a PAPADAKI, Šárka. Moderní metody řízení nákladů: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Grada, 2016. ISBN 978-80-271-9050-8.
3) ŽÁČEK, Vladimír. MANAGEMENT PODNIKU. 2. přepracované vydání. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2016. ISBN 978-80-01-05980-7.
4) ŽÁČEK, Vladimír: PRŮMYSLOVÝ MARKETING. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2010. ISBN 978-80-01-04492-6.
5)FREIBERG, František a Martin ZRALÝ. EKONOMIKA PODNIKU. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2008, 126 s. ISBN 978-80-01-04144-4.
6)HŘEBÍK, František. Ekonomie stručně a přehledně. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2024. ISBN 978-80-7380-922-5.
7) KRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Management Press, 2018. ISBN 978-80-7261-568-1.
8)MARTINOVIČOVÁ, Dana; KONEČNÝ, Miloš a VAVŘINA, Jan. Úvod do podnikové ekonomiky. 2., aktualizované vydání. Expert. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-271-2034-5.
Povinná literatura pro cvičení:
1) ZRALÝ, Martin a kol. MANAGEMENT A EKONOMIKA PODNIKU - SBÍRKA ÚLOH PRO CVIČENÍ. 2. přeprac. vyd. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2014, 218 s. ISBN 978-80-01-05460-4.
Doporučená literatura k předmětu:
1)SLOMAN, John a Elizabeth JONES. Essential economics for business. Fourth edition. Harlow, England: Pearson, 2014. ISBN 978-1-292-00080-0
2)VYSUŠIL, Jiří. Optimální cena - odraz správné kalkulace. Tajemství prosperity. Praha: Profess, 1994. ISBN 80-85235-17-X.
3)FOTR, Jiří a SOUČEK, Ivan. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Expert. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0939-2.
3)SAMUELSON,P.A., NORDHAUS, W.D., Ekonomie, 19.vyd. Praha: Svoboda 2013, 715.s ISBN 978-80-205-0629-0.
4) ŽÁČEK, Vladimír: MANAGEMENT: Teorie, zásady, praxe. 1. vyd. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2014. ISBN 978-80-01-05594-6.
Požadavky
1. Omezenost zdrojů a její důsledky. Užitek, mezní užitek, užitek a cena, poptávková funkce, rozbor poptávky. Vazba poptávkové a výnosové funkce. Tržní rovnováha.
2. Nákladové modely: celkové, průměrné a přírůstkové. Nákladově - výnosové varianty.
3. Základní podnikové bilance (sestavy) - tříbilanční systém. Hlavní položky bilancí a jejich náplň. Hlavní závěry pro technicky zaměřeného řídicího pracovníka.
4. Rozvaha: Hlavní položky rozvahy, vazba na další podnikové bilance (sestavy). Požadavky na velikost položek v rozvaze.
5. Rozbor položek výsledovky (výkazu zisku a ztráty). Formy výsledovky. Výkaz Cash-flow. Způsoby sestavení.
6. Základní manažerské členění nákladů -hlediska členění nákladů. Kalkulace nákladů na produkty a zakázky. Její klíčové faktory. Role kalkulační jednice (+ příklady kalkulačních jednic).
7. Přístupy ke kalkulaci nákladů (předběžná, výsledná). Target costing (limitní, cílová kalkulace).
8. Účel kalkulace nákladů. Přirážková kalkulace. Metoda hodinových nákladových sazeb (režijních sazeb). Kalkulace s příspěvkem na úhradu - využití vícestupňového příspěvku v kalkulačním vzorci.
9. Rozpočty: Účel. Obsah. Tvorba. Vyhodnocování.
10. Statické a dynamické metody hodnocení investičních projektů-hlavní rozdíly. Klíčové charakteristiky metod pro dynamické hodnocení.
11. Krátkodobé a dlouhodobé finanční zdroje ke krytí potřeby kapitálu.
12. Statická a dynamická analýza hospodaření, vypovídací schopnost ukazatelů a finančních bilancí. Měření podnikové aktivity, rentability, likvidity a zadluženosti.
13. Vývoj managementu, postavení manažera v podniku, manažerská hierarchie v podniku a jejich základní úkoly, předpoklady pro manažerskou práci, funkce managementu.
14. Podstata plánování v podniku, podnikové cíle, síťová analýza a její uplatnění v plánování.
15. Základní pojmy organizování, členění podnikových organizačních struktur.
16. Vedení lidí, motivační teorie, management lidských zdrojů, kontrolování, kontrola a audit, analyzování, implementace.
17. Rozhodování, podmínky rozhodování, klasifikace rozhodovacích procesů, vícekriteriální rozhodování, metody stanovení váhy důležitosti kritérií, metody agregace hodnotících kritérií.
18. Marketing a jeho definice, základy marketingové koncepce, marketingový mix a jeho nástroje, základní členění tržních vztahů.
19. Segmentace, targeting, positioning, marketingový přístup k trhu.
20. Produkty a jejich tržní postavení, matice BCG a matice GE.
21. Strategický management a jeho základní pojmy, rozdíl mezi operativním a strategickým managementem, makroanalýza a mikroanalýza okolí podniku a vnitřního prostředí podniku.
Klíčová slova
Výchozí ekonomické principy pro techniky, interakce cena-užitek, náklady, výnosy, příjmy, výdaje, rozpočty, kalkulace, investiční propočty, management, manažerské funkce, řízení projektů, vícekriteriální rozhodování, marketing, strategický management.