Komunikace a jednání s lidmi (2383009)
Katedra: | ústav řízení a ekonomiky podniku (12138) |
Zkratka: | KJL | Schválen: | 02.03.2011 |
Platí do: | ?? | Rozsah: | 1P+1C |
Semestr: | * | Kredity: | 2 |
Zakončení: | Z | Jazyk výuky: | CS |
Anotace
Cílem kurzu je ukázat studentům, že se komunikace stala součástí kvalifikace každého pracovníka a manažera. Základem interpersonální komunikace je rétorika, která se rozvíjí od klasické školy ve starověkém Řecku až do nejnovějších škol v Evropě a na celém světě. Hlavní pozornost se v kurzu věnuje analýze monologu (vystoupení - prezentace) a dialogu (jednání, rozhovor). Studentům se vysvětluje význam nonverbální komunikace a ukazují se metody vlastního sebezdokonalování v komunikaci.
Vyučující
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Zimní 2023/2024
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Letní 2022/2023
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Zimní 2022/2023
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Letní 2021/2022
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Zimní 2021/2022
doc. Ing. Jan Horejc Ph.D.
Letní 2020/2021
Osnova
1.Komunikace jako součást profesního vybavení každého moderního pracovníka, inženýra, manažera, vedoucího týmu a týmového pracovníka atd.
2.Rétorika jako základ mezilidské komunikace, klasická škola rétoriky, rétorika jako věda a umění.
3.Osobnostní předpoklady pro komunikaci.
4.Základní principy komunikace a jejich aplikace v řeči, v písemném projevu, v nonverbální komunikaci.
5.Základní bariéry komunikace a nejčastější chyby v každodenní praxi. Monolog. Dialog. Prezentace. Sebeprezentace.
6.Základní principy etikety.
Osnova cvičení
1. Komunikace jako součást profesního vybavení každého inženýra, manažera.
2. Rétorika, klasická škola rétoriky, rétorika v současnosti.
3. Osobnostní předpoklady pro komunikaci.
4. Základní principy komunikace, řeč, písemný projev, nonverbální komunikace.
5. Základní bariéry komunikace a nejčastější chyby v každodenní praxi.
6. Základní principy etikety.
Literatura
Základní:
Šafránková J. a kol.: Komunikace a jednání s lidmi. ČVUT, Praha 2009
Další doporučené:
Kohout, J.: Rétorika - umění mluvit a jednat s lidmi, Management Press, Praha 2005
Khelerová, V.: Komunikační a obchodní dovednosti manažera, Grada Publishing, Praha
1999
Požadavky
Prezentace zvoleného tématu, příprava a prezentace rozhovoru, zpětná vazba k prezentujícím, diskuse.
Šafránková J. a kol.: Komunikace a jednání s lidmi. ČVUT, Praha 2009
Klíčová slova
Komunikace, rétorika, gestikulace, hlasová modulace, bariéry komunikace, motivace posluchačů, prezentace, etiketa.